Bygg ditt spel för desktopdatorer
Macroquad stödjer flera olika desktopplattformar, som Windows, Linux och MacOS. Det går att korskompilera för andra plattformar än den du själv kör på, men det kan kräva en del andra verktyg och tas inte upp i den här guiden. Enklast kan vara att använda ett byggsystem som har stöd för flera olika plattformar.
Bygg på Windows
Om du ska bygga ditt spel för att kunna köras på Windows så måste en Rust build target installeras. Både MSVC och GNU build targets stöds.
Bygg med Windows GNU target
Innan första bygget måste rätt target installeras, detta behöver bara göras en gång.
rustup target add x86_64-pc-windows-gnu
För att bygga spelet kan du köra detta kommando:
cargo build --release --target x86_64-pc-windows-gnu
Binärfilen som skapas kommer att placeras i katalogen
target/x86_64-pc-windows-gnu/release/
.
Bygg med Windows MSVC target
Innan första bygget måste rätt target installeras, detta behöver bara göras en gång.
rustup target add x86_64-pc-windows-msvc
För att bygga spelet kan du köra detta kommando:
cargo build --release --target x86_64-pc-windows-msvc
Binärfilen som skapas kommer att placeras i katalogen
target/x86_64-pc-windows-msvc/release/
.
Bygg på Linux
För att kunna bygga ett spel med Macroquad på Linux så krävs det att några utvecklingspaket är installerade. Nedan visas hur dessa paket kan installeras med några vanliga Linux-distributioner.
Installera paket
Ubuntu
Dessa systempaket måste installeras för att bygga på Ubuntu.
apt install pkg-config libx11-dev libxi-dev libgl1-mesa-dev libasound2-dev
Fedora
Dessa systempaket måste installeras för att bygga på Fedora.
dnf install libX11-devel libXi-devel mesa-libGL-devel alsa-lib-devel
Arch Linux
Dessa systempaket måste installeras för att bygga på Arch Linux.
pacman -S pkg-config libx11 libxi mesa-libgl alsa-lib
Bygg med Linux GNU target
Innan första bygget måste rätt target installeras, detta behöver bara göras en gång.
rustup target add x86_64-unknown-linux-gnu
För att bygga spelet kan du köra detta kommando:
cargo build --release --target x86_64-unknown-linux-gnu
Binärfilen som skapas kommer att placeras i katalogen
target/x86_64-unknown-linux-gnu/release/
.
Bygg på MacOS
För MacOS finns det två möjliga targets, x86_64-apple-darwin
som används för
äldre Intel-baserade Mac-datorer, och aarch64-apple-darwin
som bygger för att
köras på nyare Apple Silicon-baserade Mac-datoer.
Bygg med x86-64 Apple Darwin target
Innan första bygget måste rätt target installeras, detta behöver bara göras en gång.
rustup target add x86_64-apple-darwin
För att bygga spelet kan du köra detta kommando:
cargo build --release --target x86_64-apple-darwin
Binärfilen som skapas kommer att placeras i katalogen
target/x86_64-apple-darwin/release/
.
Bygg med aarch64 Apple Darwin target
Innan första bygget måste rätt target installeras, detta behöver bara göras en gång.
rustup target add aarch64-apple-darwin
För att bygga spelet kan du köra detta kommando:
cargo build --release --target aarch64-apple-darwin
Binärfilen som skapas kommer att placeras i katalogen
target/aarch64-apple-darwin/release/
.
Paketera spelet
För att dela med dig av ditt spel till andra behöver du paketera binärfilen tillsammans med alla assets som behövs för att köra spelet. Här nedan visas några exempel på hur det kan göras från ett terminalfönster.
Windows
cp target/x86_64-pc-windows-gnu/release/my-game.exe ./
tar -c -a -f my-game-win.zip my-game.exe assets/*
Linux
cp target/x86_64-pc-linux-gnu/release/my-game ./
tar -zcf my-game-linux.zip my-game assets/*
Mac
cp target/aarch64-apple-darwin/release/my-game ./
zip -r my-game-mac.zip my-game assets/*